Potrzebujemy drugiego człowieka, aby stać się człowiekiem.
Potrzebujemy pożywienia, aby żyć.
Potrzebujemy słowa pisanego, aby nakarmić naszą duszę, poszerzyć wiedzę, rozbudzić wyobraźnię, a przede wszystkim własną wrażliwość.
Dlaczego nie czytamy?

niedziela, 6 marca 2016

Stulecie Winnych. Ci, którzy przeżyli - Ałbena Grabowska


Ałbena Grabowska
Stulecie Winnych
Ci, którzy przeżyli. Tom I
Wydawnictwo Zwierciadło
Ilość stron: 330
Wrzesień 2014
ISBN: 978-83-64776-03-8
Oprawa: miękka

Są książki, które "pochłania" się od razu i są takie, które muszą niestety swoje odleżeć i właśnie tak było w przypadku "Stulecia Winnych". Zaczęłam czytać i odłożyłam na półkę na dobre pół roku. Kiedy wzięłam ją do ręki ponownie, tak źle już nie było, a historia wciągnęła mnie bez reszty. Powieść do łatwych i lekkich nie należy, kiedy zaczęłam ją czytać po raz pierwszy, pewnie nie trafiła w odpowiedni nastrój i własne nastawienie, może zbyt ukierunkowałam swoje oczekiwania. Wydała mi się mroczna i taka odbierająca chęć i sens życia. Historia rodziny Winnych zaczyna się w dramatycznym momencie, rodzą się bliźniaczki, poród jest ciężki i kończy się śmiercią matki, a los jednego maleństwa nie jest do końca pewny. Stanisław Winny zostaje młodym wdowcem z czwórką dzieci. Rodzice, rodzina i przyjaciele wspierają go we wszelkich poczynaniach, jednak kolejne nieszczęście stoi już na progu nie tylko jego domu. Wybucha wojna, a rok 1914 przynosi kolejne nieszczęścia.
Historia rodziny Winnych warta jest poznania. Tom pierwszy sagi kończy się na roku 1939, kiedy to ponownie nieszczęście puka do drzwi Winnych i innych mieszkańców podwarszawskiego Brwinowa. Zaczyna się okupacja. Kolejny raz Winni przeżywają czas wielkiej próby, ponownie śmierć i nowe życie splatają się w przedziwny sposób.
Powieść bardzo dobra, jedyny minus to niechlujna korekta, szyk zdania, powtórzenia, literówki. 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...